توسعه فردی و برندسازی با کامنت نویسی

توسعه فردی و برندسازی با کامنت گذاری

همه ماجرا  از سایت  یک نویسنده عزیز به نام خانم بیتا کیهانی شروع شد. که  با نام یادداشت های بیتا کیهانی در حال فعالیت و تولید محتوا هستند.

من از صفحه ایشون بازدید کردم. دو تا از یادداشت های ایشون رو مطالعه کردم. زیر هر کدام از یادداشت ها یک نظر گذاشتم.

و این نکته بیشتر در ذهنم بیشتر تجلی کرد: در کامنت ها چقدر فرصت وجود دارد.

چرا باید کامنت بگذاریم؟

قطعا برای شما هم سوال پیش آمده که چرا کامنت گذاشتن می تواند کمکتان کند؟ چگونه کامنت ها در توسعه فردی و برند سازی شخصی نقشی ایفا میکنند؟

کامنت گذاشتن دو رو دارد: یک روی آن چیزی است که ما با نظر خود به دیگران می دهیم. روی دیگر آن چیزی است که ما با نظر خود، به خودمان برمیگردانیم.

آیا کامنت گذاشتن فایده دارد؟

صد البته بله. مثال گل درشتش خرید اینترنتی است. شما با خواندن نظرات یک محصول، متوجه میشود که ما بقی خریداران از خرید خود راضی بوده اند. شاید انجا از خدمات سایت از محصول هم گفته هایی باشد.

اینگون به خیال راحت تر و اطمینان بیشتر به دست به خرید میزنید.

یا همان نظرات میشوند جایی برای پاسخگویی برای سوالات مخاطبان. این بخش ساده ترین و در دسترس ترین مکان برای پاسخگویی به سوالات کسانی هست که از محصولی استفاده کرده اند. در ضمن کسان دیگر هم وارد میشوند و اگر سوالی مشابه داشته باشند، می توانند با دیدن پاسخ به جواب مد نظر خود برسند.

نظرات می تواند کلی مثال جالب و جذاب پر شود. فرض کنید که استاد در مورد موضوع کنترل خشم صحبتی میکند. شما با گذاشتن تجربه شخصی خود از استفاده از تکنیک یا هر روش دیگر، می توانید بسیار تاثیر گذار و مفید برای دیگران باشید.

این سه مثال فکر میکنم کافی باشد برای اینکه درک کنیم، نظر گذاشتن و نظر دادن چقدر می تواند تاثیرات مثبت داشته باشد؛ البته به همان اندازه اثر منفی هم میگذارد. بستگی دارد شما چقدر از انسانیت بو برده باشید که حرفی بزنید که دیگران را یاری کنید یا بقیه را گمراه کنید.

کامنت گذاری ما برای دیگران چه فایده ایی دارد؟

یکی از مهم ترین نکته هایی که برای کامنت گذاری وجود دارد این است که “کامنت گذاری بهترین شیوه حمایت از یک پست است”

ما زمانی که از پستی خوشمان بیاید، از آن چیزی بیاموزیم، بتوانیم ارزشی به خود اضافه کنیم، برای آن کامنت میگذاریم و با این کار از کارشخص حمایت میکنیم.

ما با کامنت گذاری خود به محتواگر گفته ایم به ساخت و نشر این سبک محتوا ادامه دهد. این کار بسیار برای هر انسانی خوشحال کننده و رضایت بخش است که توانسته رضایت مخاطب خود را جلب کند.

نظر شما فقط برای تولید کننده محتوا نیست. هر بازدید کننده که وارد میشود و بخش نظرات را باز میکند، با ممکن است نظر شما را بخواند. حالا اگر شما یک کامنت خوب و پر محتوا در صفحه گذاشته باشید، به او نیز کمک کرده اید.

مانند زمانی که ما از سایتی خریده کرده ایم و حالا با گذاشتن یک کامنت خوب درمورد محصول و گفتن نظر خود، از سایت به خاطر خدمات تشکر کرده ایم.

این کار باعث میشود نفر بعد ما با اطمینان بیشتر به سراغ سایت برود. این یعنی حمایت از چیزی که ارزشش را دارد.

کار شما به گونه های متفاوت می تواند باشد.

شاید کمک شما باعث مخاطب صحبت پست را بهتر درک کند. شما می توانید با گفتن نظر خود درمورد موضوعی در تصمیم گیری شخص تاثیر بگذارید.

یا توضیحات تکمیلی و ادامه مسئله ای را برای مخاطب توضیح داده اید و این کار شما بسیار ارزشمند و مفید است.

کامنت گذاری چه کاربردی برای ما می تواند داشته باشد؟

شاید از خود بپرسید من آن کامنت را گذاشته ام. پس چطور میشود چیز جدید به من اضافه شود؛ ولی این تصور درست نیست. کامنت گذاری یک جور کمک کردن به خودمان هم محسوب می شود.

کامنت گذاری شما سبب میشود که شما موضوع محتوایی که گذاشته شده است را بهتر درک کنید. فرض کنید که محتوایی آموزشی را مطالعه کرده ایید. شما هم شروع میکنید برداشت خود را می نویسید. همین کار باعث میشود که راجب محتوا فکر کنید. چند بار در ذهن خود متن را بالا پایین کنید. این فکر شما کمک میکند که محتوا را در ذهن خود تجریه تو تحلیل کنید و این تجزیه و تحیلیل ها در درک موضوع محتوا بسیار کمک میکند.

با مثال هایی که شما به ذهنتان می آید و توضیحات شما؛ قطعا می توانید درکی جدید و زاویه جدید نسبت به بحث برای شما ایجاد کند. عمل ما در تثبیت و یادآوری محتوا نقش بسزایی داشته باشد.

بگذارید تجربه خود را از کامنت گذاری در سایت بیتا کیهانی برایتان تعریف کنم:

من وقتی شروع کردن به کامنت گذاری بسیار فکر کردم، چند بار محتوا را در ذهن خود بالا پایین کردم. بعد از آن هم یک بار دیگر تیکه های مهم آن را خواندم. بعد شروع کردم به نوشتن کامنت خود کردم.

چند بار نظر خود را خواندم و بررسی کردم تا اگر نکته ایی از قلم مانده است را اضافه کنم.  کلی راجب کلمه و بحثی که در حال نوشتن آن هستم فکر کردم. این کار کمک کرد که بتوانم جمله ها و حرف هایی جدیدی را خلق کنم. بعد از اتمام آن و اینکه دیدم توانستم نظر خوب را به وجود بیاورم، بسیار شاد شدم و هیجان زده توانستم م همچنین نظری را در وب ایشان هوا کنم.

این نکته را هم خیلی جدی بگیرید. کامنت گذاری به صورت مستقیم با عزت نفس شما سرکار دارد.

مگر میشود کامنت گذاری چه ارتباطی با عزت نفس آدم دارد؟

زمانی که شما میگوید ولش کن کامنت نمی گذارم یا به هر دلیل از کار تفره میرود، نمی  یک مسئله ب بالا می آید. ممکن است پشت این کامنت نگذاشتن ها چیزی باشد. مانند: چه کسی کامنت مرا می خواند؟ اگر اشتباه بگویم چه؟ اگر کسی دید و بگوید چقدر مسخره چه؟

اگر کمی جست و جو کردید و به این اتفاق رسیدید، این طرز فکر از یک حس بی ارزشی نشأت میگیرد. این مسئله احساس بی ارزشی را انتقال می دهد. زمانی که با این طرز فکر عمل میکنیم،  به عزت نفس خود هم لطمه می زنیم. پس ما با گذاشتن حرف و نظر شخصی خود، خود را ارزشمند و قابل احترام می دانیم

چون ما انسان ارزشمندی هستیم. حرف و نظر ما هم ارزشمند است؛ حتی اگر هم اشتباه باشد.

اگر نظر شخصی خود را نداشته باشید، به یک ابزار در دست دیگران قرار میگیرد.

آرامائیس ساهاکیان

پس نظر شخصی خودتان را بگویید. نیازی نیست برای کامنت گذاشت حتما سخن بزرگان را قطار کنید تا نشان دهید که حرفتان با ارزش است. همین که از زبان شماست یعنی با ارزشمند بودن آن را ثابت میکند.

اصلا عیبی ندارد نظری دهیم که حرف اشتباهی باشد. ما از روی قسط نمی خواستیم اطلاعات غلط دهیم و ما به هیچ عنوان با گذاشتن نظر نا درست آبرویمان نمی رود؟

چه کسی گفته این کار آبروتان میرود؟  تازه این یک فرصت برای شماست. آن وقت یکی دیگر مثل شما می آید و جواب درست را به شما میگوید. به همین سادگی.

شما فقط با جرعت کردن و گذاشتن یک کامنت، توانسته اید چیزی به دانسته های خود اضافه کنید و این شگفت انگیز است. شما با گذاشتن یک کامنت توانسته اید چیزی به داشته هایتان اضافه کنید.

البته این را بگویم که اگر همچنین حسی را موقع کامنت گذاری تجربه نمی کنید، از این مسئله مستثنا هستید.

کامنت گذاشتن چگونه در برند سازی شخصی تاثیر میگذارد؟

 

فرض کنید که شما یک محتوایی دیده اید که راجب آن موضوع اطلاع دارید یا مربوط به کار شما میشود. شما با گذاشتن یک کامنت  خوب و جون دار در زیر آن پست خود را به نمایش میگذارید.

شما با گفتن یک سری صحبت خوب به مخاطب ها نشان می دهید کسی هستید که راجب آن موضوع تخصص دارید و سر رشته ایی دارید. همین باعث میشود که شخص بیاید سراغ صفحه شما و اگر آنجا خوب کار کرده باشید، او هم جزء مخاطب های شما شود.

فرض کنید که در زیر پست یک صفحه سوالی پرسیده باشند که شما پاسخ آن را می دانید، ولی به هر دلیل صاحب صفحه نتوانسته است. این یک فرصت کامنت گذاری است. اگر جواب را درست و کامل می دانید؛ اصلا تردید نکنید و جواب آن شخص را بدهید.

جواب شما به علاوه که به آن شخص کمک کرده ایید و مسئله اش رفع شده، باعث میشود که حتما به خاطر جواب خوب و مناسبی که به او داده ایید، دنبال صحفه شما بیاید و سر کنجکاوی نگاهی هم به آن بیندازد.

تازه فقط او نیست. افراد دیگری هستند که ممکن است آن جواب را ببینند و سوال خودشان باشد. آنها به واسطه اینکه شما چیزی به آنها داده اید، به احتمال بسیار زیاد سراغ صفحه شما هم می آیند وسری به آن می زنند.

این کار به هیچ عنوان دزدی مخاطب نیست. زمانی که شما زیر هر کامنتی جواب نگذارید. سعی درخود شیرینی و فقط جواب دادن نباشید، دنبال حرص زدن نباشید و صادقانه سعی در کمک کردن به مخاطب داشته باشید. این کار بسیار در ساختن یک برنده خوب برای شما تاثیر گذار است.

البته که شما هم با این کار به صفحه مربوط هم کمک کرده ایید و او هم راضی خواهد بود که جواب مخاطبش داده شده است.

این کار با یک بار انجام دادن نمی تواند نتیجه بخش باشد و استمرار می خواهد. صد البته که تبلیغات در زیر کامنت دیگران اصلا ایده جالبی نیست.

اما نکات زیر پستی که خوب است آن را در کامنت گذاری رعایت کنید خالی از لطف نیست:

کامنت گذاری فقط در اینستاگرام نیست. اگر در وب سایت ها، یوتیوب و هر رسانه ایی که این قابلیت را دارد و آن پست شرایط لازم را داشت، بد نیست نظر خود را بگوییم.

خوب است برای برند سازی شخصی سراغ پیج هایی بروید که جامعه مخاطب های بزرگی دارند. این کار کمک میکند که احتمال دیده شدن شما بیشتر باشد.

البته که اسپم کردن و رفتار های غیر حرفه ایی زیر هیچ صحفه ایی نمی تواند کار درستی باشد.

چون قرار است کامنت بگذاریم، نیازی نیست هر پستی را دیدیم کامنت بگذاریم. اگر واقعا آن را دوست داشتیم و برای ما مفید بود. نظر خود را میگذاریم. بهترین محتوا را برای نظر خود انتخاب کنید. چیزی که صادقانه به شما کمک کرده است. کامنت ارزشمند برای محتوای ارزشمند.

اگر بخواهم میانگینی هم بدهم؛ حتی روزی یکی تا دوتا هم کافیست(البته این نظر من است)

اگر پستی را دوست ندارید کامنت نگذارید. اگر می خواهید نکته ایی را مطرح کنید ،بهتر است این کار را در دایرکت یا ایمیل صحفه بروید و خیلی مودبانه صحبت خود را بیان کنید.

البته اگر به من باشد، اگر ببینم چیزی است که ارزشش را ندارد؛ حتی لحظه ایی وقت خود را نمی گذارم( این یک مورد را سعی میکنم) و سریع از صفحه بیرون میزنم و خود را برای نظر دادن اذیت نمی کنم.

کامنت گل گذاشتن و استیکر گذاشتن نیست؛ اصلا فکر نکنید این کامنت حسابی است.

باید یک متن و محتوایی را با کامنت شما منتقل شود. حالا یک متن کوتاه و بلند؛ ولی برای نظر گذاشتن چیزی بنویسید. این یک کار به حساب می آید. باید چیزی بنویسید تا ارزش اشتراک گذاشتن داشته باشد.

اگر واقعا برایتان کامنت گذاری سخت است و مقاوت دارید، با همین استیکر گذاری شروع کنید؛ ولی بعدا حتما سراغ متن نوشتن و گفتن نظر شخصی خود بپردازید.

این را هم بگویم قرار نیست به خاطر یک کامنت جان خود را از دست بدهید؛ اصلا به خود سخت نگیرد و هرچه که فکر میکنید درست است را بنویسید.

کامنت هایی که برای برند سازی شخصی خود میگذارید در جاهایی بگذارید که افراد هم سنگ و هم فکر شما آنجا جمع میشوند. مثلا اگر شما مکانیک هستید در صفحه اتحادیه مکانیک ها این کار را انجام دهید که افراد بیشتری که دغدغه خودرو دارند،  سراغ شما بیایند و مخاطب با کیفیت تری را تجربه کنید.

و اما حرف آخر

کامنت گذاشت یک روش برای یادگیری بیشتر، برندسازی شخصی و توسعه خودمان است؛ ولی به شرطی که تعادل را در آن رعایت کنیم و در دام حرص زدن نرویم که اصلا این اتفاق عاقبت خوبی ندارد.

کامنت گذاری می تواند خیلی جذاب باشد اگر به خودمان سخت نگیرم و به خودمان زهرش نکنیم.

دیدگاهتان را بنویسید